IS VREDE EEN UTOPIE ?
Integrale tekst van mijn
toespraak - bezinning tijdens het Remembrance-concert op zaterdag 9 november
2024 in de Sint Michielskerk te Roeselare.
Remembrance
Herinnering
Vrede
Vredesduif
Nooit vergeten
Samen vormen deze
woorden een krachtige oproep, in deze novembermaand, om de waarde van vrede te
koesteren en de offers van anderen nooit te vergeten.
Deze woorden, krachtige
symbolen en emotie spoorden me aan een pleidooi neer te pennen over:
VREDE,WE LEREN HET NOOIT!
EEUWIGE VREDE OP AARDE?
VERGEET HET MAAR
IS VREDE EEN UTOPIE?
OF IS VREDE GEEN UTOPIE,
MAAR EEN REALITEIT DIE WIJ KUNNEN VERWEZENLIJKEN.
In deze
novembermaand en als verbinding in dit Remenbranceconcert tussen dit
totaalspektakel beeld woord en muziek, lijkt het me aangewezen dat we ons samen
bezinnen en meer dan ooit ijveren voor vrede op deze wereld.
Een aansporing om bewust
na te denken en actief te werken aan vrede.
Ik weet niet of de vraag
"eeuwige " vrede de juiste vraag is en of dit eigenlijk realiseerbaar.
Het zette me wel aan
om dieper in te gaan op de vraag : "is vrede een utopie" ?
Er zijn mensen,
verenigingen die bergen zouden verzetten om vrede te bekomen, het liefst op
alle plaatsen van de wereld.
In de loop van de
geschiedenis zijn tal van vredescongressen georganiseerd, vredesorganisaties
opgericht en pacifistische en kritische vredesmarsen ingericht.
De Nobelprijs voor de
vrede is ingesteld om personen te eren die zich op uitzonderlijke wijze voor de
vrede inzetten.
.
En toch vrezen velen dat
de toestand van vrede nooit te bereiken zal zijn.
Sterker nog : elke vrede
zou zelfs de opmaak van een nieuwe oorlog kunnen inhouden.
En toch is de
onzekerheid over de toekomst van de wereld echter al lang een vast gegeven.
Onvrede heerst zowat in
alle lagen van de bevolking.
Een dalende lijn is
beslist niet merkbaar van het aantal gewelddadige conflicten in de wereld.
Vooral het Midden Oosten
spant de kroon.
En dit is nog altijd op
een boogscheut- zeg maar een raketscheut van Europa.
De prangende vraag
blijft dan ook.
Hoe de conflicten in
de wereld aan te pakken?
Blijft vrede een
utopie? is vrede een utopie?
Een blik doorheen de
geschiedenis
ONVREDE, OORLOGEN, ONLUSTEN
doorkruisen de wereldgeschiedenis.
Is eeuwige vrede een
utopie?
Dit zou noch min noch
meer "vrede in de hemel en op aarde" betekenen
Maar heeft men indertijd
in de hemel ook niet een oorlog gevoerd?
Je weet wel die engel
die het tegen zijn baas, tegen God opnam.
Resultaat : de stoute
engel werd buiten gegooid.
Is er over de vrede op
aarde dan meer te vertellen?
Ongetwijfeld.
Je had
indertijd de PAX Romana ... de Romeinse vrede, de vrede die de
Romeinen oplegden in de veroverde gebieden.
Er was zekerheid over
veiligheid, rust en economische bloei in het Romeinse rijk.
Was je niet akkoord, je
werd een kopje kleiner gemaakt of aan het kruis genageld.
Deze imperialistische
vrede hield het eeuwen vol.
Toen volgde de PAX Dei of godsvrede in de Middeleeuwen.
De kerk nam hier het
voortouw.
Kruistochten met veel
verwoesting van levens werden zelfs legitieme oorlogen.
Moorden, branden en
verkrachten was toegestaan want er werd tegen barbaren, ongelovigen, ketters
opgetreden en ...
Het was een nobele daad,
"je kon er je hemel mee verdienen".
Maar ook de
tegenstanders hanteerden de zelfde principes : en bij hen luidde het
"bij de heldendood worden je een roedel maagden in de hemel ter
beschikking gesteld ".
Hetgeen ik hier zojuist
beschreven heb, catalogeren we onder de noemer "godsdienstoorlogen".
Geoorloofd en toegestaan,
om de PAX Dei te verzekeren - was je niet akkoord - je belandde als ongelovige,
als ketter, steevast op de brandstapel.
Moraal van het verhaal:
godsdienstoorlogen, godsdiensttwisten waren er door de eeuwen heen en zijn nog
altijd een bron van gewapende conflicten.
Na de grote golven door
de geschiedenis van de geciteerde Pax Romana, de Pax Dei
werden na WO 1 pogingen
ondernomen om de vrede op aarde te brengen en zeker te bestendigen.
Het resultaat waren 2
Wereldoorlogen met miljoenen slachtoffers en ontwrichte samenlevingen.
Nationalisme en
nationalistische hysterie haalden dan de
boven-toon.
is vrede nu echt een
zettoon of boven- toon?
Of is de mens per
definitie een agressor, of ruziemaker, een herrieschopper?
Of is er dan echt zonder
agressie geen leven op aarde en geen ontstaan van dat leven?
Is de situatie op vrede
hopeloos? neen, zeg ik klaar en duidelijk!
Louis Paul Boon schreef
in één van zijn boeken - met name "Mijn kleine oorlog" het
volgende: "schop de mensen een geweten".
Een doordenker en een
fantastische slotzin trouwens van het boek.
Een woord over de
situatie in de wereld nu
Vanaf het begin van onze
beschaving zijn al meer dan 8.000 oorlogen gevoerd, gevolgd door zovele
vredesverdragen.
Maar tevergeefs.
Lukt vrede met een
interventie?
Zijn de conflicten
opgelost met interventies of een krachtdadig optreden?
Zie de weinig
hoopvolle voorbeelden .. zie Afghanistan (2001), Irak (2003) Libië (2011)
,Oekraine-Rusland (24/8/2022), Israel-Gaza-Hamas
(oktober 2023)
Trouwens hier is een
trend merkbaar dat meer en meer landen minder dan vroeger de behoefte hebben om
hun land in een militair avontuur te storten.
Financiële bijdragen of
een deel van hun wapenarsenaal zijn nu de oplossing.
In elk geval staat vast
dat de ontregelende krachten talrijk zijn en dit de wereldorde heel wat schade
berokkent.
Vergeten we ook niet de
migratieproblemen en de klimaatverandering als de grootste mondiale uitdagingen.
Daarom is het goed een
oude zekerheid van de Britse staatsman Winston Churchill nog eens aan te halen
: ik citeer "veiligheid is niet alles, maar alles is niets zonder
veiligheid”.
Vrede, dames en heren
is geen utopie.
het is een realiteit
die wij kunnen verwezenlijken.
Echte vrede gaat dieper
dan het ophangen van vredesvlaggen en het praten er over, het debatteren erover
of het inrichten van zovele rondetafelgesprekken.
Het vraagt om een
bewustwording en een fundamentele verandering in onze houding ten overstaan van
anderen, ten overstaan van de medemens.
Het begint bij jezelf, in
je eigen omgeving.
Zoals gezegd, er zijn
mensen, verenigingen die bergen verzetten om vrede te bekomen, die rotsvast
geloven in vredesverdragen.
Vrede begint bij ieder
van ons, vrede kan alleen door mensen gemaakt worden.
Openstaan voor de
meningen en standpunten van anderen - door eerlijk,open, transparant te
communiceren en te handelen.
Ook door samen te werken
en elkaar te ondersteunen.
Door tolerantie en
inclusiviteit te omarmen.
Mooie woorden, hopelijk
geen slogantaal maar daadwerkelijke voornemens.
Want vrede bevorderen en
nastreven is een levensstijl, een manier van zijn, een opdracht voor iedereen.
Vrede is niet alleen een
woord, maar des te meer een realiteit die we allemaal kunnen ervaren.
Ons inzetten voor een
wereld waarin vreedzaam samenleven de norm is.
Helaas het geopolitieke
onveiligheidsgevoel is en blijft voelbaar in onze samenleving, in onze
nabijheid.
Vrede bewaren reduceert
men in Europa tot meer en meer bewapening.
Overal in de wereld moet
de oorlogsindustrie draaiend gehouden worden.
“Oorlog,” geachte
toehoorders, “is een gesel voor de mensheid,” zoals het in de preambule van het
VN-Handvest luidt.
"Eeuwige vrede"
is een idee dat vaak als een utopie wordt gezien, omdat het een situatie
beschrijft waarin er nooit meer oorlog of conflict is tussen mensen of naties.
De geschiedenis toont
echter overduidelijk aan dat conflicten een deel van de menselijke ervaring
zijn, wat het idee van permanente vrede voor velen onrealistisch maakt.
Immanuel Kant,
een Duitse filosoof ten tijde van de Verlichting in de 18e eeuw stelde
in zijn werk Zum ewigen Frieden (1795), dat zelfs eeuwige vrede wel
mogelijk is, maar dat het vereist dat samenlevingen dan ook fundamentele
veranderingen ondergaan.
Hij zag het als een
proces dat voortkomt uit rationele samenwerking, internationale samenwerking,
democratie en de opbouw van rechtssystemen tussen landen.
Kant's visie is
optimistisch, maar hij erkende ook dat het bereiken van zo 'n toestand moeilijk
is en alleen mogelijk is met voortdurende inspanning en morele vooruitgang.
Voorstanders van het
idee dat vrede geen utopie is, wijzen op voorbeelden zoals de Europese unie,
waar landen die in het verleden herhaaldelijk oorlogen voerden , de dag van
vandaag in vrede samenwerken .
Dit illustreert
duidelijk dat langdurige vrede tussen naties mogelijk kan zijn, mits de juiste
structuren en samenwerkingen op- en uitgebouwd worden.
Toch blijft de wereld
vol met conflicten en machtspolitiek, wat velen doet denken dat volledige
wereldvrede onbereikbaar is.
Anderen beweren dan dat
vrede niet zozeer een onbereikbaar doel is, maar eerder een ideale toestand
waarnaar gestreefd moet worden, ook al zullen er altijd uitdagingen zijn .
SLOTBEDENKING
Vrede en zeker
"eeuwige" vrede worden vaak gezien als een utopie omdat de
geschiedenis van de mensheid doorlopend gekenmerkt wordt door conflicten,
machtsstrijd en onenigheid.
In veel opzichten lijkt
het streven naar een wereld zonder geweld of oorlog onbereikbaar, vooral gezien
de complexe geopolitieke situaties zoals de huidige crisis in het
Midden-Oosten.
Europa, het Europees
Parlement, de Verenigde Naties en noem maar op ...zijn dit dé instellingen ...
, zeg maar boden, hangijzers voor de vrede?
Veel mensen voelen een
diepgaande teleurstelling wanneer internationale organisaties of politieke
instanties niet duidelijk en onmiddellijk oproepen tot vrede in acute
situaties.
Oproepen, steunen of
bemiddelen?
Dat roept vragen op over
de verantwoordelijkheid van leiders en instellingen om de-escalatie en
diplomatieke oplossingen actief te bevorderen en reëel te maken.
Eén concreet voorbeeld:
Wat gebeurt er met een arrestatiebevel uitgaande van het internationaal
strafhof tegen persoon x of y die de wereldvrede manifest, duidelijk en elke
dag in gevaar brengen?
Of blijven hun
oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid onbestraft?
Wat voor zin heeft dan
de ondertekening van een verdrag van het Statuut van Rome indien het
arrestatiebevel niet uitgevoerd wordt?
Of meer zelfs, niet
tegenstelbaar is in een aantal landen en zelfs niet toepasbaar is.
In die context, dames en
heren, moeten we dan inderdaad "vrezen voor de eeuwige vrede".
Aan de andere kant is er
de overtuiging dat vrede zeker mogelijk is, al vraagt dat vaak om diepgaande
verandering in denken, samenwerking en systemen.
Personen zoals
ondermeer Immanuel Kant, eerder aangehaald, geloofden zelfs dat “eeuwige vrede”
bereikt kon worden door rationele instituties en morele vooruitgang, hoewel dit
een idealistisch perspectief is.
Vrede lijkt misschien
moeilijk, maar er zijn wereldwijd ook vele vredesbewegingen en successen, zoals
vreedzame revoluties, die aantonen dat geweldloosheid een krachtige verandering
kan brengen.
Kortom, vrede is geen
vanzelfsprekendheid, maar ook geen onmogelijkheid.
Samenvattend: vrede kan
voor sommigen als een utopie worden beschouwd, maar er zijn ook filosofieën en
real-world voorbeelden die laten zien dat vrede niet noodzakelijkerwijs
onbereikbaar is.
Het hangt ervan af hoe
we als samenleving onze instellingen en relaties blijven ontwikkelen.
Of het utopie is, hangt
af van onze wil en capaciteit om onze menselijkheid op een constructieve manier
te gebruiken, en om werkelijke stappen richting duurzame vrede te zetten.
Elk moment van vrede is
de start van eeuwige vrede.
Vrede kan een enorm en
abstract ideaal lijken, maar het begint in kleine dagelijkse keuzes en
interacties.
Vrede vereist zowel
innerlijk werk - zelfreflectie en bewustwording - als uiterlijke inzet voor
rechtvaardige structuren en gemeenschappen.
Het bezinnen en ijveren
voor vrede betekent eigenlijk een voortdurende, bewuste keuze maken om
geweldloos en constructief te handelen, in de hoop en overtuiging dat dit in de
wereld doorwerkt .
Tot slot, deze
uitsmijter "Laat vrede hier beginnen, of kort gezegd "even vrede aub"
en vooral "laat vrede sterker zijn dan oorlog" !
en laat ons vooral in
deze dagen van herinnering, van remembrance,de vrede levendig houden door
er zelf aan mee te bouwen.
Geert Messiaen
oktober 2024
bronnen :
- de Sprokkel - herfst
2024
- Bram Boxhoorn-
historicus en directeur van de Atlantische Commissie en gastdocent bij Webster
University Leiden
- Marc Cosyns : auteur
van het boekje MORE- Eutopia later refererend naar de eeuwige vrede van Thomas
More en zijn Utopia, toen 500 jaar geleden
-bijdrage Rahele Tajic
-bijdrage Pink
Panther