Vertragingen, afgeschafte-, te late treinen, mindere treinstellen.
Artikel in HLN van 27 november 2023 "Record bij ombudsdienst NMBS. Frontpagine en blz 8.
Cijfers - Liefst 34% meer vertragingen t.o.v. vorig jaar.
De geschiedenis herhaalt
zich.
Waarom vindt de NMBS het
zo moeilijk om te leren van het verleden als het gaat om sociale interacties.
Waarom kost het zoveel
moeite van de NMBS om hun gebruikers te erkennen, herkennen en ten volle te
waarderen als hun ...klanten.
In mijn 42 jarige
pendelaarsleven - Roeselare-Brussel-Roeselare waren de problemen bij de NMBS al
overbekend en al schering en inslag.
in mijn boek "Onvoltooide
symfonie" in 2007 uitgever Perka Maldegem schreef ik er een hoofdstuk,
getiteld Mobiliteit over in de bladzijden 13-21.
Ik citeer ondermeer : Een
greep uit het boek:
"klachten aan
de ombudsman van de NMMBS draaiden steeds uit op een sisser ... reden : de
ombudsman of vrouw is een bediende van de spoorwegen".
"stakingen,
vertragingen, minder stellen, afgeschafte treinen .. het wordt stilaan een
verloren verhaal in onze maatschappij".
"toen ik in mei
2003 aan de ombudsman schreef dat er overvolle treinen waren door treinen met
minder stellen, kreeg ik als antwoord : meneer de NMBS is duidelijk slachtoffer
van haar succes!"
"treinstakingen
blijven een schande voor een dienstverlenend bedrijf dat door de
gemeenschap in stand wordt gehouden met gemeenschapsgeld - treinstakingen is
het gijzelen van onschuldige pendelaars, scholieren en reizigers - trouwens is
gijzeling niet strafbaar?
kortom stakingsrecht is
een recht, maar pendelen om den brode is een even groot recht!"
Vaststellingen van
20-30-40 jaren geleden.
Conclusie : Niets nieuws
onder de zon!
Als ik dan anno 2023
lees dat "ondanks de slechte cijfers de NMBS werk wil maken van het meeste
ambitieuze vervoersplan ooit "ben ik samen, op basis van 42 jaren
pendelen, met de huidige ombudsvrouw zeer sceptisch ... het aanbod nog
uitbreiden? ik denk dat NMBS eerst haar zaken op orde moet krijgen.